C3Fungovanie štátu
Daňové úľavy v najchudobnejších okresoch
Aby ich poskytnutie bolo transparentné a jasné
Návrh:
Navrhujeme automatické poskytovanie daňových úľav vo vybraných regiónoch s mierou nezamestnanosti nad úrovňou 150 % priemeru Slovenska.
Zdôvodnenie:
Podobne, ako prideľovanie hotovostných investičných stimulov, aj prideľovanie stimulov vo forme daňových úľav vyvoláva vysokú mieru kontroverzie. Na rozdiel od hotovostných stimulov daňové úľavy nevytvárajú priame nároky na štátny rozpočet, a môžu sa na hospodárení vlády prejaviť dokonca pozitívne (v prípade novej investície, ktorá by sa inak neuskutočnila, štát získava najmenej 20 percent z dane zo zisku, plus úsporu na sociálnych dávkach viažucich sa k novovytvoreným pracovným miestam). Napriek tomu však prijímatelia daňovej úľavy získavajú nespravodlivú konkurenčnú výhodu. V nadväznosti na navrhované ukončenie poskytovania hotovostných investičných stimulov navrhujeme prijať vládnu politiku postupného utlmovania poskytovania i daňových úľav. Na druhej strane, v záujme vyššej transparentnosti celého procesu a obmedzenia možností pre vznik korupcie navrhujeme automatické poskytovanie daňových úľav vo vybraných regiónoch s mierou nezamestnanosti nad úrovňou 150 % priemeru Slovenska. Takéto poskytnutie "nárokovateľnej" daňovej úľavy je podmienené nežiadaním inej formy podpory, splnením ostatných podmienok zákona o investičnej pomoci, a vytvorením najmenej 50-tich nových pracovných miest v rámci podniku a jeho skupiny spriaznených podnikov. Nevyhnutnosťou je preukázanie skutočného vlastníctva podniku a ovládaných, resp. ovládajúcich osôb, aby nedochádzalo k presúvaniu pracovných miest z jedného okresu do druhého, ale len k podpore subjektov, ktoré skutočne vytvoria nové pracovné miesta v najchudobnejších regiónoch.