A24Zjednodušenie podnikania
Odstránenie duplicít pri zasielaní údajov Sociálnej poisťovni
Aby pri skončení práce alebo výplate nemocenskej dávky SP nežiadala údaje znova
Návrh:
Navrhujeme úpravu zákona o sociálnom poistení, ktorá zruší povinnosť podnikateľov zasielať tlačivá o svojich zamestnancov v prípade ich žiadosti o vyplatenie nemocenskej dávky počas práceneschopnosti alebo v prípade ukončenia pracovného pomeru a žiadosti o dávku v nezamestnanosti.
Zdôvodnenie:
Podľa zákona č. 461/2003 o sociálnom poistení musí zamestnávateľ za každého zamestnanca predkladať Sociálnej poisťovni nielen mesačné, ale i ročné výkazy (čo už je samo o sebe duplicitou riešenou v inom opatrení), z ktorých sú zrejmé vymeriavacie základy pre odvod jednotlivých platieb sociálneho poistenia. Napriek tomu však vo vybraných prípadoch žiada Sociálna poisťovňa tieto údaje znova. Napríklad, ak zamestnanec požiada o výplatu nemocenskej dávky počas práceneschopnosti, alebo ak po ukončení trvalého pracovného pomeru žiada o výplatu podpory v nezamestnanosti, musí podnikateľ znova vyplniť tlačivo, v ktorom uvádza napríklad vymeriavacie základy pre poistenie na nemocenské pistenie za predchádzajúci rok, dátum vzniku pracovného pomeru, prerušenia poistenia, resp. čerpania rodičovskej dovolenky, a pod.. A to aj napriek tomu, že všetky tieto údaje už boli Sociálnej poisťovni hlásené, či už mesačne, ročne, alebo v čase ich vzniku. Ide o ďalší príklad zbytočných povinností a byrokratického zaťažovania podnikateľov len z dôvodu neschopnosti poriadnej registrácie a správy údajov v samotnej Sociálnej poisťovni.